Nekaj dobrih knjig
Nekaj dobrih knjig
Kathryn Stockett: SLUŽKINJE
Mladinska knjiga, 2011
To je zgodba, ki bralca potegne
vase in ga ne spusti, dokler ne prebere zadnje strani. Zgodba je lepa,
ganljiva, čustvena in pozitivna, saj glavne junakinje naredijo vsaka zase
pomembne korake, s katerimi izboljšajo svoje življenje in dregnejo tudi v vest
skupnosti, v kateri živijo. Roman se dogaja v Mississippiju leta 1962. Na videz ne
bi več smelo biti rasizma, a resničnost je takšna, da črnske služkinje delajo v
belih družinah, skrbijo za kuho, pospravljanje, pranje, otroke in prenašajo
muhaste gospodarice s hudobnimi kapricami. Ena od teh je tudi ločeno stranišče.
Glavna junakinja je Aibileen, ki vzgaja že sedemnajstega belega otroka. Ti otroci imajo na
začetku svoje dojilje rajši kot matere. Druga junakinja je dvajsetletna
Skeeter,
Muha, ki je pravkar diplomirala na univerzi in se vrnila na
domačo plantažo. Ob vrnitvi v hiši ni bilo več njene dojilje, ki jo je imela
rada in h kateri se je rajši zatekala kot k materi. Ta molči o tem, kje je
dolgoletna služkinja in Muhina dojilja. Prav zaradi ljubezni do svoje črne
dojilje in tudi zaradi izobrazbe Muha nima predsodkov do črnih služkinj.
Materini načrti za Muho se vrtijo predvsem okoli njene poroke, ki je bil takrat
poglavitni cilj južnjaških žensk, nikakor pa ne služba ali pisanje, kot si želi
Muha. Muha ima ambiciozne načrte.
Urednica znanega časopisa ji svetuje, naj piše o vsakdanjih zgodbah z
nevsakdanjimi vsebinami. Tako začne na skrivaj nastajati knjiga s resničnimi
zgodbami služkinj, ki opisujejo svoja življenja v majhni lokalni skupnosti. Glavna
življenja junakinj se spremenijo, knjiga uspe, ošabne belke so ponižane. Lep
zaključek.
Ta roman sovpada z mojim
zanimanjem za ženske zgodbe. V roke so mi prišli ameriški (okej, res je) priročniki
o tem, da je vsaka življenjska zgodba vredna spomina in zapisa. Zgodbe delujejo
zdravilno. Tudi ta roman nam odkriva to dimenzijo – treba spregovoriti, ne
molčati. A tudi pri nas, v na videz svobodni deželi, je molk zlato, samocenzura
je skrit, a dobro delujoč mehanizem.
Breda Podbrežnik
Bralne ure november 2011
Markus
Zusak, Kradljivka knjig
Sanje,
2010
Avtor je dobil navdih
za ta nenavaden roman iz materinih spominov na nacistično Nemčijo,
bombardiranja, na pohode Judov skozi njihovo mesto. Avtor je Avstralec, kjer bila
knjiga zelo dobro sprejeta in tudi nagrajevana.
Zgodbo pripoveduje
smrt, ki sledi deklici Liesel Meminger. Zgodba se začne na žalostnem potovanju
na vlaku, kjer umre njen bratec, njena mati, komunistka, pa mora deklico oddati
rejniški družini, saj jo odženejo v taborišče. Liesel ukrade na pogrebu
njenega bratca prvo knjigo in sicer je to priročnik za grobarje. Sledimo
žalostnim trenutkom, ko mala deklica komaj preboleva novo okolje in izgubo
družine, a njena sreča je ta, da pride v rejo k dobro družini. Liesel se počasi
uči brati, pri tem ji pomaga njen krušni oče, ki je preprost pleskar. Družina
živi v revščini, ker se krušni oče ne priključi nacistični stranki in ne dobi dela. Vojna
postaja čedalje hujša, z njo pomanjkanje in nevarnosti. Liesel se druži z
drugimi otroki in krade – knjige iz knjižnice mestnega župana. Knjige postanejo
njena strast Vojna udari v družino tako, da mobilizirajo tudi starejše moške iz
njihove ulice. Pošljejo jih čistiti zbombardirana mesta. Tu ima smrt veliko
dela. Njena krušna družina, ki ji v težkih časih nudi preživetje, izgubi
življenje v bombardiranju. Ona edina preživi, ker je bila v kleti, kjer je
brala. Knjiga se ne prebere na dušek. Zgodba s prvoosebno pripovedovalko Smrtjo
in težkimi trenutki ter izjemno usodo osirotelega otroka ni lahko branje.
Spet me je branje
zaneslo k ženski zgodbi, ki jo zaznamujejo strašen čas, teptanje človekovih
pravic in zatiranje, a hkrati neuklonljiv duh in volja do preživetja. Tudi s
pomočjo knjig. Spet in spet se mi utrjuje vera v zdravilnost zgodb in branja.
Kaj to pomeni za današnji čas?
Mirjana
Bobić Mojsilović, Dnevnik srbske gospodinje
Sanje,
2009
Pod zanimivimi
naslovi poglavij, ki zvenijo kot delčki oglasa za iskanje partnerja v rubrikah
Ona on, se pred nami razkriva zgodba mlade srbske falirane študentke, ki
postane zagrizena nacionalistka, se spoji s srbskimi krivicami in obožuje
Miloševića, spregleduje revščino, napetosti, nevarnost vojne in sumljive posle
svojega brata. A na koncu sledi grenka streznitev. Na začetku se vsi spomnimo
(no, tisti, ki smo to doživeli), kako smo resnično verjeli, da živimo v
najboljši od najboljših dežel, kako so nas v šoli vzneseno učili o tem, da smo
pravična država, na čelu gibanja neuvrščenih, spomnimo sprejema v
pionirje, nove obleke za te priložnosti, zgodb o partizanskem trpljenju,
recitiranja na proslavah in obiskov partizanov, ki so nam pripovedovali žalostne
zgodbe z vero, da žrtve niso bile zaman. Potem sledi zgodba odraščajoče
junakinje. Žal se tu moja ocena razhaja s tisto, ki je beremo na spletni strani
založbe Sanje. Pisanje je res inteligentno, odlično prikazuje stanje srbskega
duha in njihovo zazrtost v zgodovino, nekakšen strasten fanatizem,
samouničevalen občutek lastne večvrednosti, ki jo utemeljujejo z zgodovinskimi
krivicami. A po moje tukaj ne gre za sociološki prikaz srbske družbe in niti ne
za iskanje vrednot. Kar me je ves čas fasciniralo, je bilo to, da je glavna
junakinja svoje osebne strasti, hrepenenja in predvsem življenjski neuspeh kot
falirana študentka, ločena, brez partnerja in redne službe, brez stabilnih
prihodkov povezovala z občutenjem
srbstva in nacionalizma. V tem in ne v sociološki analizi vidim glavno
sporočilo knjige. Mogoče je to bolj antropološko vprašanje, namreč vprašanje
iracionalnega nacionalizma kot nadomestka družbenega uspeha. Zelo pronicljivo
junakinja prikaže slepoto za izgube in trpljenje ljudi, ki niso Srbi. Obžaluje
razpad Jugoslavije, spominja se svetlih strani navideznega sožitja, a se ne
sprašuje, zakaj je do razpada prišlo in kako bi se ga dalo preprečiti, razen s
silo. Morija, kot se je dogajala v Bosni, ne sproži v glavni junakinji niti
malo sočutja.
Konec je pravzaprav trpek. Vmes nas inteligentna
zgodba tudi nasmeje, a pod trpkim smehom je grenko spoznanje, da je vse
razpadlo: družine, vrednote, zdravje, standard …
Spet ženska zgodba. Naključje mi potiska v roke
knjige, ki jih pripovedujejo ženske.
Ženske
zgodbe
Mogoče prav zato se mi pojavlja vprašanje o
Slovenkah. Smo res le blede sence cankarjanskih mater ali premoremo moč, ki jo
znamo uveljaviti. Ne mislim s tem na kakšne feministične teorije o zatiranih
ženskah, pač pa o naši zmožnosti živeti življenje tako, da se samouresničimo. Je
pa res, da bom letos doživela zelo okroglo obletnico, ob kateri se zaziram
nazaj v svoje življenje. Že skoraj dvajset let sem direktorica knjižnice, delu
sem se predala, tudi na račun svojih otrok. Skoraj nesmiselno se zdi
vprašanje, kdo to ceni, čeprav naše delo dokazujemo z merljivimi kazalci, ki jih
med seboj primerjamo, kako delo presojajo tisti, ki odločajo o bitju in žitju
javnih zavodov. Sploh pa zdaj, ko je pred vrati stavka javnega sektorja in ljudje
iz gospodarstva upravičeno sprašujejo, kako je možno, da se javni sektor širi
in da v njem vedrijo tudi ljudje, ki bi v gospodarstvu kmalu dobili delovne
knjižnice v roke. Vendar pa brez knjig, naših zgodb, osveščenosti, znanja,
razvoja, kulture, jezika in intelektualne moči ni poti naprej. To nam je
povedala kradljivka knjig, to so nam povedale črne služkinje in srbska
gospodinja. Vse so reflektirale življenje in bralce obogatile z izkušnjami, ki
jih ne moremo sami pridobiti, vse nam odkrivajo vrednote, brez katerih bi bilo
človeštvo razkrojeno. Kar mi je v zadovoljstvo, je to, da sem svojo življenjsko
energijo vložila v delo, ki je globoko smiselno. V knjižničarsko delo. Opravljala
sem ga dobro. Tega mi ne more nihče vzeti.
Komentarji