Socialni kapital in skupnost


Veliko beremo o tem, kako smo Slovenci in Slovenke obremenjeni s hlapčevskim sindromom, saj imamo svojo državo le kratek čas, a vseeno je bil ta čas dovolj dolg, da smo zapravili prihodnost mladim generacijam in iz države naredili farso. Obremenjeni smo z nevoščljivostjo, zaradi katere se posekajo skoraj vse glave, ki štrlijo nad povprečje. O tem beremo v odličnih kolumnah Mihe Mazzinija ali Boštjana M. Zupančiča.
Skupnost je del našega življenja, če hočemo ali ne
Kljub vsemu smo neka skupnost, bodisi državna bodisi nacionalna, bodisi lokalna bodisi družinska. Antropologi vedo bolj pametno kot jaz razložiti, katere vezi iz posameznikov naredijo skupnost in kako lahko posameznik prispeva k dobremu življenju v skupnosti. Posameznikove ocene ali mnenja, tudi moje, izhajajo lahko le iz osebne izkušnje.
Kljub vsemu slabemu okrog nas in v nas pa k sožitju lahko prispevajo le dobra dejanja. Pri tem so pomembni tudi mnenjski voditelji.
Mnenjski voditelji v realnem in digitalnem svetu
Pri tem je seveda zanimivo, kdo vse je lahko mnenjski voditelj. Kaj je pomembno pri tlakovanju poti posameznika, da postane mnenjski voditelj? Poleg izobrazbe tudi življenjske izkušnje, njegovo delo, tako profesionalno kot prostočasno in prostovoljno delo za skupnost. Poleg njegove etične drže tudi avtonomnost, integriteta, pozitivna naravnanost k rešitvam in ne zgolj h kritiziranju. Ta je seveda dobrodošla, saj z brezglavim kimanjem ni razvoja. Vendar je pravi kritik tisti, ki ob svoji kritiki ponudi tudi rešitev.  Pravzaprav imamo rešitev veliko na zalogi, vendar jih je malo takšnih, ki delujejo. Smo v času, ko skoraj vsi družbeni podsistemi razpadajo in so prave rešitve sistemsko ovirane. Frustracije se nevarno kopičijo. Včasih se človek čudi, da so zastavonoše pravičništva ljudje, ki skupnosti niso ničesar prispevali in ki v družbeno stvarnost projicirajo svoje osebne frustracije, ki bi obstajale tudi v drugih družbenih sistemih. Dobro družbo tvorijo posamezniki, ki s svojim delom, odnosom do življenja ter ustvarjalnostjo lahko ter hočejo dati svoj prispevek na različna življenjska področja. Tako je vedno bilo. Dokler ni bilo interneta. Ali kot pravi Umberto Eco: »Televizija je promovirala vaškega norčka, ob katerem se je gledalec počutil superioren. Dramatično pri internetu pa je, da je vaškega norčka ustvaril nosilca resnice,« je dodal. Časopise je pozval, naj vsaj dve strani odmerijo analitični kritiki internetnih portalov, profesorje pa, da učence poučijo o ustrezni rabi interneta. Vir: http://www.delo.si/kultura/razno/umberto-eco-internet-je-iz-vaskega-norcka-ustvaril-nosilca-resnice.html
Socialni kapital in knjižnice
Kjer v skupnosti deluje nek podsistem, kjer se ljudje družijo, delajo skupaj, tkejo socialne formalne ali neformalne vezi, medsebojno vplivajo na socialno življenje in če ta podsistem uživa zaupanje, lahko rečemo, da je generator socialnega kapitala.
Raziskovalci socialnega kapitala v glavnem izhajajo iz dveh teoretičnih perspektiv: družbeno/socialno orientiran vidik in institucionalno orientiran vidik. Za prvega so značilni osebne interakcije, predvsem neformalne, in sodelovanje s prostovoljskimi organizacijami.  Delovno mesto, soseska, skupnosti, druženja so potencialne poti k civilnim gibanjem in vedenjem. Institucionalni pristop k razlagi družbenega kapitala trdi, da ta spodbuja in povečuje demokracijo preko učinkovitih političnih institucij in javnih politik. 
Splošne knjižnice s svojim delovanjem ustrezajo obema vidikoma. Knjižnice so javni servisi, ki sledijo tem načelom in so odprte vsem ljudem brez razlik, cenovno so dostopne, niso elitistične ustanove, etika delovanja temelji na upoštevanju človekovih pravic in intelektualni svobodi, kar poudarja tudi etični kodeks organizacije IFLA (IFLA 2012) (International Federation of Library Associations and Institutions)[1].
Poudarek je na odgovornosti do posameznika in družbe, inkluzivnosti, omogočanju enakopravnih storitev vsem uporabnikom brez ozira na raso, spol, nacionalnost, jezik, vero ali spolno orientiranost.
Torej?
Ko se oziram po svojem okolju, k sreči opazim različne dobre ljudi in njihova dobra dela. Nekdo ustvari Kamfest, drugi Kikstarter, tretji upravlja Budnarjevo domačijo, četrti režira igro na vaškem odru v Zgornjem Tuhinju ali Mekinjah. Nekdo ima dobro gostilno, tretji se trudi s podjetjem, četrti s sirarstvom ali občinskim podjetjem. Nekdo ureja Kamniški zbornik, ki bo vir znanja in informacij za naslednje generacije, drugi vodi krajevno turistično društvo, tretji je gasilec ali gorski reševalec ali policist, ki vedno priskoči na pomoč ljudem, ki se znajdejo v skrajnih stiskah. 
Življenje kot reka vedno ubira svojo pot, politika in državni sistem v naši skupnosti pa tej reki postavljajo bolj ovire kot spodbudo. Namesto nerganja ali zahrbtnosti nekateri delajo, delajo in delajo. Veliko in dobro. Kapo dol. Vsega dobrega se ne da uničiti. Drugi nergajo, nergajo in snujejo spletke. Kapo dol, dobro jim gre. Veliko slabega se da narediti.
Izziv današnjega časa je v tem, da v tem ne samo zdržimo in preživimo, pač pa da nam uspe ohraniti humanistično, skupnostno držo in delati dobro še naprej. Veliko je skušnjav, da bi se umaknili v varno zasebnost, vendar to pomeni tudi pasivnost. Če ne nuca, pa ne škodi, da z veliko mero distance in zdravega razuma ter z nekaj humorja delamo, kar najbolje znamo ne le zase, pač pa tudi za skupnost. Smiselno delo človeka osrečuje bolj kot nerganje in večno negiranje ali norčevanje iz vezi, ki posameznike združujejo v skupnost. 



[1] Mednarodna zveza bibliotekarskih društev in ustanov.





Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Veronika vs. Marjeta z vidika amaterskega in priložnostnega grboslovja

Javna beseda

Vrabček, ki bi bil rad kot sraka