Veronika vs. Marjeta z vidika amaterskega in priložnostnega grboslovja
Grbi zagotovo niso krneki. Če bi bili, bi bilo vseeno, če bi
namalali v mestni grb drekecpekec. Pa ga seveda ne.
Kamničani imamo v grbu skopuško grofico Veroniko, ki je
zavrnila pomoč trem novomašnikom in se zaklela, da je rajši pol žena in pol
kača, kot da bi od svojega obilja dala zanje en sam zlatnik. Nebo je uslišalo
njeno kletev in je zaradi tega postala to, kar je izrekla. In še danes je
zakleta. Njeno zgodbo smo kamniški knjižničarji objavili tudi v elektronski
različici: http://www.kamniskaveronika.net/prispevek.asp?IDPP=4&page=1
Torej je malograjska Veronika simbol nepopravljive skoposti,
prekletstva, brezizhodne situacije, nasprotja solidarnosti, občutka za javno
dobro in lokalno skupnost, zavrnila je tudi krščansko tradicijo in pomoč
novomašnikom. Še vedno čuva svoje zaklade, ki ne koristijo nikomur, še njej ne.
Sedi na denarju in ga ne obrača. Je socialno izolirana, ohola, skratka kot
bitje je človeško okrnjena, pravzaprav nevrotična. V bistvu je sociopat.
Nepopravljiv.
Včasih je bila v kamniškem grbu sveta Marjeta. Najstarejši
grb je kamnita plošča angela grbonosca, ki jo hranijo v kamniškem muzeju. Angel
v roki drži štiri grbe, eden od njih je grb s sveto Marjeto, ki je bila nekdaj
zaščitnica mesta, njej pa je bila posvečena tudi kapela na Malem gradu. Plošča,
ki je bila nekdaj vzidana v mestni hiši, je iz 15. stoletja. Ob Marjetinih
nogah sta dva zmaja, ki naj bi ju svetnica premagala. Kasneje je Marjeto
izpodrinila Veronika.
Marjetina šibka točka je v današnjih časih seveda ta, da
izhaja iz krščanske tradicije, ki bi jo marsikdo rad izbrisal iz naše
kolektivne zavesti. Ampak kroti zmaja, je zavetnica porodnic, dojilj, kmetov,
priprošnjica nerodovitnih, goduje, ko se začneta žetev in pasja vročina. Zmaj je
prispodoba za hudiča, ki jo je hotel požreti, a ga je Marjeta ugnala, ko ga je
prekrižala. Ljudi varuje tudi pred kačami. Znane so umetniške upodobitve
Marjete z zmajem, ki ga drži na verigi. Je ena od štirinajstih priprošnjikov v
sili – torej tistih, ki pomagajo, ne glede na stisko, v kateri se človek znajde.
Marjeta torej kroti zmaja, ki je simbol slabega in zla, daje občutek varnosti,
je priprošnjica za ljudi v stiski, varuje, pomaga, kroti, obeta žetev, vzbuja
upanje in je povezana z življenjskimi ciklusi.
O nastanku kamniškega grba je natančno pisal Ivan Zika v
članku Nastanek in razvoj kamniškega grba v člankih, ki so prikazovali 750 let
mesta Kamnik. Članke je lani zbral in uredil ter poskrbel za objavo dr. France
Malešič v istoimenski knjigo, izdal pa jo je Studio Dataprint. Zika navaja
(str. 110-115), da so imeli mestni pečati in grbi iz 13. stoletja naslednje
sestavne dele: stolp z zvezdo in polmesecem, ženski lik v odprtini stolpa in
zmaja, na katerih sloni stolp. Ti
elementi so se ohranili tudi na denarju, ki ga je na Malem gradu kovala Neža
Andeška, in na najstarejšem pečatu iz 14. stoletja.
Če bi bil človek kaj bolj mahnjen na kakšne sporočilne ali
energetske vrednosti simbolov, bi verjel, da je kamniškega dolgoletnega zastoja
ali slabih medsebojnih odnosov, za katere težko trdim, da so zgolj kamniška in
ne vseslovenska lastnost, kriv napačen mestni simbol s slabšalno vsebino. Poleg
tega je med stoletji prihajalo do zmede, na kateri strani sta šestokraka (ne
petokraka) zvezda in polmesec, tako da je polmesec zdaj na levi. Torej crkuje
in se ne debeli. Torej to, da je naš
simbol skopuška, zakleta in sociopatska Veronika namesto Marjete, ki obvladuje
zlo, je vpeta v življenjske cikle in vzbuja zaupanje tako zelo, da se ljudje v
stiski nanjo obračajo s prošnjami.
Kaj pa zdaj?
Komentarji