Dostojanstvo in pravičnost
Najprej dostojanstvo in pravičnost
Zdi se, da v našem okolju
ni več nobenega zaupanja ne v sočloveka in ne v družbo in različne
družbene podsisteme: sodstvo, zdravstvo, socialno skrbstvo, šolstvo, kulturo
... Obkrožajo nas zgodbe o tem, da brez posebne sreče ali močnih povezav ni
mogoče dobiti zaposlitve, ki bi ustrezala posameznikovemu znanju, kompetencam
in izobrazbi. Vemo, da je pot k samozaposlitvi ali ustanovitvi zasebnega
podjetja zelo težka zaradi zbirokratizirane države s hiperregulacijo in
visokimi prispevki. Tudi v javnem sektorju se srečujemo s težavami, o katerih
se malo govori, saj so zaposleni za nedoločen čas večinoma varni pred izgubo
službe. V javnem sektorju zaradi izvajanja restriktivne varčevalne politike ni
napredovanj in stimulacij, kar je razumljivo glede na krizne čase, ampak
diskriminatorno in krivično do mladih, saj so starejši zaposleni že dosegli
določen nivo napredovanj v plačne razrede in nazive. Tisti, ki delo opravljajo kakovostno in nad pričakovanji, nimajo nobene stimulacije. Tudi to je
razumljivo, po drugi strani pa to pomeni, da vsi dobijo enako plačilo, ne glede
na to, ali delajo dobro ali slabo, še huje - ali sploh delajo. V javnem sektorju vodje v rokah nimajo orodij, da bi to učinkovito preprečili. Vodenj z zgledom pogosto ni dovolj. Uravnilovka je
do mladih zelo krivična, saj so pogosto plačani manj za več dela z razvojnim potencialom. O plačilu v zasebnem sektorju težko govorim, ker ga ne
poznam dovolj dobro. Vem le za primer noseče žene, ki jo je delodajalec
nagovarjal k splavu, češ da rabi delovno silo zdaj in takoj. Krivice srečujemo
na vsakem koraku.
Stiske brezposelnih
Druga plat pa je problem,
kako sploh priti do dela. Nezaposlenim je plačilo drugotnega pomena, saj so zaradi
brezposelnosti zelo prizadeti, Pesti jih revščina ali vsaj pomanjkanje
sredstev, kar vpliva na njihovo dostojanstvo in samozavest. Pesti jih
izločenost iz socialnega okolja, občutek nepotrebnosti in neustreznosti, ker ne
morejo pridobiti služb. Zlasti so prizadeti mladi in izobraženi ter starejši
nad 50-im letom. To bo imelo na našo družbo dolgoročne posledice, saj so rane
bolj globoke, kot je videti. O ustvarjalnosti v boju za preživetje težko
govorimo. Marginalizacija velikega dela aktivnega prebivalstva je velika
krivica. Ob tem ne pozabimo na prekerne delavce, ki opravljajo isto delo kot
zaposleni, vendar brez pravice do bolniških nadomestil, regresov in dopustov
ter ostalih dodatkov, ki pripadajo zaposlenim. Mladi prekerci nimajo možnosti,
da bi kljub svoji ustvarjalnosti lahko načrtovali življenje in bili brez strahu
za preživetje. Mnogi bi dali vse od sebe, če bi imeli dostojno delo.
Apatičnost
Rana naše družbe je
predvsem prepričanje, da je naša družba krivična in ustvarjena za politične
elite, ki kršijo zakone in moralo, pa si vseeno med seboj lahko urejajo
posle, službe in funkcije. To vpliva na politično in siceršnjo apatijo, češ nič
se ne da storiti, itak je prihodnost za mlade le tujina, starejši pa se bodo
sami spopadali z družbeno izločenostjo in socialnimi stiskami. Slišijo se
glasovi, da Slovenci nismo zreli za demokracijo, zato so vedno znova lahko
izvoljeni novi trosilci praznih obljub, nekatera vodilna mesta pa vodijo ljudje
brez moralne integritete, za kar javnost prav dobro ve. Občutek imamo, da z našim volilnim glasom ne moremo
vplivati na izboljšanje, prav tako ne z družbenim delovanjem ali vključevanjem
v različna civilna gibanja.
Prejšnji dan sem slišala
lastnico gozdov, ki je rekla: "Oče drevesa posadi, sin jih neguje, šele
tretja generacija ima lahko od tega koristi." To bi moralo biti našo
vodilo. Delovati, delovati - z zavestjo, da bodo sadovi obrodili čez dolgo
časa.
Civilna gibanja kot generator socialnega
kapitala
Človeku res ne more nihče
dati dostojanstva, lahko mu ga pa marsikdo vzame. Delovanje v korist okolja in
osebna izpolnitev sta pomembni, mnogokrat bolj od plačila in funkcije. Bolj smo
trdni v sebi, bolj kljubujemo boju za preživetje s trdnostjo, vero, upanjem in
ljubeznijo. Tek za srečo je le vaba za naivne potrošnike. Sreča je stranski in
redek produkt kakovostnega življenja. To pa ni mogoče, če ne odkrijemo dela,
dejavnosti ali poslanstva, ki nas izpolnjuje in v katerem vidimo smisel. Lahko
je to gospodinjenje ali pa vodenje države. Smisel, ta je temelj dostojanstva in
preživetja, tudi v časih, ko dela ni ali pa ga je preveč in plačilo premajhno.
Želim si, da bi zmogli delovati, predvsem v civilnih gibanjih, ki so tudi
temeljni socialni kapital družbe. Tako bodo naši vnuki lahko obirali sadove, ki
jih bomo posadili. Več civilnih gibanj pomeni več povezovanja, sodelovanja,
vpliva na odločanje in oblikovanja socialnega kapitala. Več je v družbi
socialnega kapitala, več je možnosti za socialno vključenost. Ta pa je pogoj,
da posameznik daje družbi največ, kar zmore in zna. Čakati na to, da bo
politika uredila te pogoje, je jalovo. Od politike je treba zahtevati, da pravično ustvarja te pogoje.
Danes, 4.10., je god svetega Frančiška. Na sliki: kip sv. Frančiška ob samostanu sv. Damijana, ki se koplje v zlati umbirjski svetlobi in ki nas nagovarja k iskanju poslanstva. Foto: jest! |
Komentarji