Odločanje v kulturi ali za njo
»Produkti umetnosti morda niso neposredno uporabni, temveč le v smislu pomena za druge ljudi, a pri taki socialni vrsti, kot je naša, to že po sebi pomeni določeno razliko. Naša izjemno široka socialnost se brez spodbud in sproščanja, ki jih omogoča umetnost, ne zdi mogoča. In umetnost koristi posameznikom v otroštvu kot kognitivna igra in v odraslosti kot način izboljšanja kreativnosti skozi umetniške tradicije in modele, ki jih zlahka prevzamemo in prilagodimo, in skozi spodbudo po ne le golem spreminjanju sveta, kakršen je, temveč po njegovem spreminjanju v skladu z našimi željami.« Brian Boyd: O izvoru zgodb (Filozofska fakulteta, 2016)
Že dolgo vrsto let delam na področju
umetnosti in kulture, pravzaprav celo življenje, če sem prištejem še umetnost
poučevanja in kratko kariero skoraj neuspešnega navduševanja za branje. Z leti
nisem postala samo starejša, sitna in nestrpna, kar pritiče veščam na pragu
odcvetajočih let, ampak sem dobila tudi en čuden občutek, da nekatere stvari
dobro poznam in razumem. Zato trdno in strastno verjamem v preoblikovalno moč
kulture in umetnosti. Kultura ima za skupnost pomembno kohezivno, identitetno,
socialno, estetsko, kognitivno in etično vlogo. Kultura iz množice ljudi naredi
skupnost, oplaja jo z modrostjo prejšnjih generacij in rešuje identitetno
krizo. Lepota ni pomembna le na modnih pistah, pač pa med vsakdanjimi stvarmi,
na ulici, v besedah in v doživetjih lepega, ki človeku daje strast in moč in
tudi bistvo. Skozi lepo formo in skozi različna izrazna sredstva je
človek še od časov, ko je živel v jami, dajal neizrazljivim fenomenom obliko in
izraz.
Kultura in umetnost na ljubiteljskem
nivoju
Nekako je razumljivo, da na državnem
ali nacionalnem nivoju prenašamo umetnike, katerih umetnost razume elita.
Skratka, visoko umetnost, ki ni donosna ali popularna ali populistična, a
razumemo, da je pomembna za narodno bit ali pa za kar koli že. Na lokalnem
nivoju pa je drugače. Tu je precejšnja gneča med ljubiteljsko dejavnostjo.
Ljubiteljska kultura ima pomembno, a drugačno vlogo kot profesionalna. Najbrž
ni povsem napačna domneva, da ima ljubiteljska kultura prej socialno in
povezovalno vlogo kot umetniško. Pomembno je, da se ljudje v prostem času
ukvarjajo z dejavnostmi, ki omogočajo osebnostni razvoj in povezovanje
posameznikov v interesne skupine. Več je takšnih skupin in sodelovanj, bolje
lahko deluje lokalna skupnost, saj so posamezniki bolj zainteresirani, da
delujejo pri reševanju skupnih vprašanj in javnega dobrega. S povezovanjem spet
mislim na povezovanje posameznikov v skupine, ki so sicer neformalne, a
socialne mreže so bistveni generator socialnega kapitala.
Naslednja razsežnost lokalne kulture
je sprostitev in zabava. Tudi to je za življenje posameznika in skupnosti
pomembno, saj življenje ni samo delo, sprostitev z veselimi dogodki je nujna za
uravnoteženo življenje, povezovanje in celo zdravje.
Poslanstvo umetnosti je umetnost sama,
torej ne skrb za zdravje in dobro počutje ter oblikovanje socialnega kapitala. Kultura
pa je preplet umetnosti in načina življenja celotne skupnosti ter njihovih
vrednot.
Kultura, ki sega vsaj malo čez lokalni
in ljubiteljski rob
V lokalni skupnosti je kar nekaj
posameznikov in organizacij, ki skrbijo za profesionalno ali visoko kulturo ali
pa je njihovo ustvarjanje tako kakovostno, da presega ljubiteljski nivo. Lahko
gre za društva z visokimi cilji in sposobnimi, nadarjenimi posamezniki, ali za
javne zavode, ki skrbijo v okviru izvajanja javne službe za dostopnost do
kulturnih dobrin.
Nad vsem tem seveda visi oblak, nabit
s političnimi, interesnimi ali kapitalskimi interesi. V nekaterih občinah so
carji gasilci, drugje amaterski odri, drugje veselice s hojladri glasbo, drugje
kulturo zastopajo galerije, gradovi, muzejske zbirke in domoznanske ali
literarne vsebine. Marsikaj od tega se dotika tudi kulturnega turizma. Brez
tega ne bi hodili v Firence ali Toskano ali celo Rim. Naša mala mesta nimajo
galerije Uffizi ali Michelangelovega Davida, imajo pa svojo, lastno samobitno
kulturno dediščino. Dediščina smo mi sami, naš način življenja v celoti. V to
sodi slikarstvo, glasba, literarno, knjižno, knjižnično snovanje, stavbarstvo,
tudi muzejske zbirke s prezentiranjem, tudi ples, gledališče in še kaj. Vse
je potrebno in koristno tako za posameznika kot skupnost, deloma zaradi
socialnega kapitala, ki se kuje v teh sferah, predvsem pa zaradi estetske
vrednosti, ki jo imajo umetniška dela, ali morda zaradi močne spoznavne
ali etične vloge. Če so te tri vloge pri enem samem delu enako zastopane, lahko
mirne duše govorimo o umetnosti, pa čeprav ta mnoge snovalce kulturne politike in
odločevalce na vseh nivojih dela nemirne.
Za odločanje o mekinjskem samostanu ne bo dovolj poznavanje
predpisov in statike
Kakovost je izmuzljiva vrednota. Zato pa
dediščina ni. Ta nas povezuje in nam v razosebljenem svetu daje identiteto,
modrost in vrednote. Brez tega ni življenja. Med dediščino sodijo tako
pravljice in naš Gašper Križnik kot mekinjski samostan v Kamniku. Kot je znano, je občina prejela v dar to pomembno kulturno dediščino. Župan je imenoval komisijo, ki se ukvarja z vsebino, pred kratkim je svet Občine Kamnik sprejel odlok o samostanu.
Oblikovanje namena in vsebina uporabe tako izjemne stavbne kulturne in umetniške dediščine bo preizkusni kamen za kamniško kulturo, ki bo imel vpliv za dolga desetletja ali celo za celo stoletje. Za odločanje o mekinjskem samostanu ne bo dovolj poznavanje predpisov in statike. Potrebni so občutki, poznavanje, zavest in strast, socialna angažiranost. V priloženi povezavi čikaški lončar in socialni aktivist govori prav o tem – kako so s povezovanjem, strastjo in občutkom za krajevni utrip oživili opuščene mestne predele s kulturo in ustvarjalnostjo.Poglejte: Theaster Gates: How to revive a neighborhood: with imagination, beauty and art | TED Talk | TED.com.
Predvsem pa je potrebna socialna angažiranost in povezanost z domačim krajem.Te, poleg strasti, manjka. Pomembni so pravilniki. Tako pravijo.
Oblikovanje namena in vsebina uporabe tako izjemne stavbne kulturne in umetniške dediščine bo preizkusni kamen za kamniško kulturo, ki bo imel vpliv za dolga desetletja ali celo za celo stoletje. Za odločanje o mekinjskem samostanu ne bo dovolj poznavanje predpisov in statike. Potrebni so občutki, poznavanje, zavest in strast, socialna angažiranost. V priloženi povezavi čikaški lončar in socialni aktivist govori prav o tem – kako so s povezovanjem, strastjo in občutkom za krajevni utrip oživili opuščene mestne predele s kulturo in ustvarjalnostjo.Poglejte: Theaster Gates: How to revive a neighborhood: with imagination, beauty and art | TED Talk | TED.com.
Predvsem pa je potrebna socialna angažiranost in povezanost z domačim krajem.Te, poleg strasti, manjka. Pomembni so pravilniki. Tako pravijo.
Komentarji